F2 CASE | CITES DANMARK

cBrain har arbejdet sammen med Miljøstyrelsen omkring implementering af en samlet løsning til at håndtere kontrol og afgørelser inden for området international handel med truede dyr og planter i overensstemmelse med konventionen om handel med truede arter af vilde dyr og planter (CITES), som er en mellemstatslig aftale, der gennem overvågning arbejder med regulering af international handel med udvalgte, truede arter. Der anvendes et licenssystem (tilladelser og certifikater), som løbende er reguleret af konventionen.


UDFORDRINGEN

Miljøstyrelsen har tidligere behandlet ansøgninger om CITES-tilladelserne ved hjælp af en papir- eller mailbaseret sagsprocedure, samt en forældet sagsbehandlingsløsning, som førte til udfordringer som:

  • Oprettelse af dubletsager.

  • Vanskeligheder ved at overholde GDPR-forordningen om beskyttelse af persondata ved sagsbehandling. GDPR blev håndteret manuelt, hvilket var for tidskrævende.

  • Manglende gennemsigtighed i sagsbehandlingen.

LØSNINGEN

F2 løsningen er designet til at erstatte papirbåren sagsbehandling med digital sagsbehandling, understøtte selve processen for sagsbehandling, samt forhindre oprettelse af dobbeltsager og reducere tilbageløb til ansøgere. I CITES projektet erstattes papirbåren sagsstyring med en selvbetjeningsløsning, der kvalitetssikrer ansøgninger og understøtter sagsbehandling i F2.

cBrains CITES digitale løsning inkluderer:

  • Webformularmodul til selvbetjening brugt af offentlige virksomheder og borgere til at ansøge om CITES-tilladelser og -certifikater online.

  • En fuldt integreret software stack med database, selvbetjeningsmodul, bruger- og rolleadgangskontrol, sagsstyring, akthåndtering, kommunikation, administrationsrapportering, revisionsspor og integrationer til nationale eller internationale portaler.

  • Integration til den globale CITES-database Species+ for at garantere en aktuel rapport over hver arts status.

  • Tilføjelser til F2-standardplatformen: automatiserede tjeklister til at evaluere ansøgninger baseret på CITES-reglerne.

FORDELE OG GENVINSTER

  • Forbedret datakvalitet modtaget fra borgerne på grund af de intuitive onlineformularer, der bruges til at udfylde og indsende CITES-ansøgninger, som sikrer, at alle nødvendige oplysninger til at behandle en ansøgning er tilgængelige.

  • Overblik over sagernes antal og karakter gør det muligt at behandle ansøgninger mere effektivt.

  • Fuld kontrol og gennemsigtighed for overordnede operationelle trin, som garanterer retfærdig og effektiv styring af alle ansøgninger, med automatiseret sagsbehandling baseret på tjeklister.

  • Reduceret sagsbehandlingstid, herunder færre returhenvendelser til ansøgere, grundet kvalitetssikring faciliteret af F2, hvor alle oplysninger er gemt i ét system.

  • Mere sikker og fuldt ud kompatibel med GDPR.

  • Automatisering af sagsoprettelse, høring med ansøger, journalisering, samt oversigt over antallet af sager letter den årlige rapportering til CITES: Borgerens oplevelse forbedres af automatisering og transparens, som styrker borgerens oplevelse af en fair og effektiv behandling.

KUNDEPRFIL

Kundeprofil
Miljøstyrelsen

Sektor
Statslig myndighed - Klimasektoren

Løsning
End-to-end digital løsning til administration af import/eksport af truede arter (CITES)

Brugere:
10-15

Antal ansøgninger
Ca. 6000-7000 pr. år

Dato for ibrugtagning
November 2019

TEKNISKE INTEGRATIONER
  • Webformular til selvbetjening integreret i Miljøstyrelsens hjemmeside.
  • Integration til den globale CITES-database Species+
  • Integration til det danske CPR-register
  • Integration til digital post (eBoks)
Member Login
Welcome, (First Name)!

Forgot? Show
Log In
Enter Member Area